[av_fullscreen size=’no scaling’ image_attachment=” animation=’slide’ conditional_play=” autoplay=’false’ interval=’5′ control_layout=’av-control-default’ av_uid=’av-k2aew6zb’ custom_class=”]
[av_fullscreen_slide slide_type=’image’ id=’1736′ position=’center center’ video=’http://’ mobile_image=” fallback_link=’http://’ video_cover=” title=” custom_title_size=” custom_content_size=” caption_pos=’caption_bottom’ link_apply=” link=’lightbox’ link_target=” button_label=’Click me’ button_color=’light’ link1=’manually,http://’ link_target1=” button_label2=’Click me’ button_color2=’light’ link2=’manually,http://’ link_target2=” font_color=” custom_title=” custom_content=” overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=” overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-ju7mmf’][/av_fullscreen_slide]
[/av_fullscreen]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-2dqvqm’]
[av_heading heading=’Chaifrø. Moderen af superfoods. Men hvor sunde er de populære Chiafrø?’ tag=’h1′ style=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ margin=” margin_sync=’true’ padding=’10’ color=” custom_font=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k2okmncp’ custom_class=” admin_preview_bg=”][/av_heading]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-i4yjwn’]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k2aeymtb’ custom_class=” admin_preview_bg=”]
Du ved sikkert allerede at de små chiafrø er pakket med et højt indhold af de sunde omega-3 fedtsyrer og kostfibre. Og at de tilmed også er en god kilde til protein. Men hvor sunde er chiafrø egentlig? Jeg har gravet lidt nyttig information frem til dig. Så læs videre herunder. 

Chiafrø

Chia Salvia HispanicaChiafrø kommer fra Salvia Hispanica. En flerårig plante i salvie familien. Den har sin oprindelse i Guatamala og det centrale og sydlige Mexico. Navnet Chia stammer fra Nahuatl-ordet chian, som betyder olierig.

Tekster fra 1500-tallet indikerer at Chia blev dyrket af Aztekerne og at det var en vigtig afgrøde. Altså blev det dyrket allerede i årene omkring 2600 f.Kr.

I Mexico dyrkes primært tre lokale varianter af Chia, de brune, de røde og de hvide. Chia dyrkes kommercielt i Mexico, Guatamala, Nicaragua, Bolivia, i det Nordvestlige Argentina, Ecuador, det sydlige USA og i dele af Australien.

Frøene bliver i dag brugt verden over og benyttes i alt fra bagning, sammenkogte retter, morgenmad til drikkevarer. Muligheder er mange og kun fantasien sætter grænser – for frøene smager ikke af noget og kan derfor let indgå i et væld af retter og fødevarer.

Du bliver ikke automatisk sund af at spise chiafrø. Til trods for den fine næringssammensætning, så er det anbefalede daglige indtag af chia frø max. 15 gram, og dermed bliver de en fin, men meget lille del af en ellers sund og varieret kost.

Men da de binder op til 10-12 gange deres egen vægt i væske, og derfor svulmer meget op i dit tarmsystem, så giver de dig en solid mæthedsfornemmelse og kombineret med de mange kostfibre de indeholder, kan de hjælpe med et eventuelt vægttab.

Men lad os komme til sagen og få set på de 5 fordele ved at spise chiafrø.

5 fordele ved at spise chiafrø.

Lad os da bare få svesken på disken. Kalk, protein, fedtsyrer, antioxidanter og kostfibre. Bum. Jeg forklarer mere herunder.

  1. Kalk:
    100 gram chiafrø indeholder ca. 631 mg calcium. Hvis man sammenligner med sødmælk som indeholder 112 mg. pr. 100 gram, kan man med hurtig hovedregning se at det er ca. 6 gange så meget. Så 1 spiseske chiafrø dækker ca. 6% af dit daglige calcium behov.
  2. En god kilde til protein:
    Som du kan se på både siden om Urtekrams Chiafrø og siden om House Of Originals Original Chia så indeholder chiafrø omtrent 21 gram protein pr. 100 gram. Dermed er de en af planterigets bedste kilde til protein.
  3. Omega-3 fedtsyrer:
    Der er ingen tvivl om det. Omega-3-fedtsyrer er både gode for synet, hjernen og hjerte. Og selvom 30% af de kalorier chiafrø indeholder kommer fra fedt, så er det den vegetabilske flerumættede fedtsyre alfalinolensyre (ALA). Dit stofskifte omdanner en lille del af ALA til EDA og DHA, som ellers kun kan kommer fra fed fisk. Til sammenligning indeholder 100 gram laks ca. 2 gram EDA og DHA, hvor 15 gram chia omdannes til kun 0,3 gram EDA og DHA. Derfor kan frøene ikke erstatte fede fisk. Men flerumættede fedtsyrer får de fleste af os for lidt af – og da chia er den bedste kilde til vegetabilske omega-3-fedtsyrer kan de være en hjælp.
  4. Antioxidanter:
    Chiafrø indeholder i nærheden af 6 gange flere antioxidanter end broccoli. Antioxidanter styrker immunforsvaret og hjælper med at beskytte mod frie radikaler.
  5. Kostfibre:
    Det høje indhold af kostfibre giver en god fordøjelse og kan levere en mæthedsfornemmelse i lang tid. Udover det, så hjælper det også med at holde dit blodsukker stabilt.

[/av_textblock]
[/av_one_full]

[av_one_half first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-3jy382v’]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k2s1kz6v’ custom_class=” admin_preview_bg=”]

Næringsindhold og energifordeling

Ifølge USDA ser næringstabellen for 100 gram tørrede chiafrø gennemsnitligt således ud:
[/av_textblock]

[av_table purpose=’tabular’ pricing_table_design=’avia_pricing_default’ pricing_hidden_cells=” caption=” responsive_styling=’avia_responsive_table’ av_uid=’av-3i9bid3′ custom_class=”]
[av_row row_style=’avia-heading-row’][av_cell col_style=”]Næringsindhold per 100 gram[/av_cell][av_cell col_style=”][/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Vand[/av_cell][av_cell col_style=”]5,8 gram[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Energi[/av_cell][av_cell col_style=”]486 Kcal/2034 kJ[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Protein[/av_cell][av_cell col_style=”]16,54 gram[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Fedt[/av_cell][av_cell col_style=”]30,74 gram[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]- heraf mættede fedtsyrer[/av_cell][av_cell col_style=”]3,3 gram[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]- heraf enkelt umættede fedtsyrer[/av_cell][av_cell col_style=”]2,31 gram[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]- heraf flerumættede fedtsyrer[/av_cell][av_cell col_style=”]23,67 gram[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Af det samlede fedt er der Omega-3 fedtsyrer[/av_cell][av_cell col_style=”]17,83 gram[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Af det samlede fedt er der Omega-6 fedtsyrer[/av_cell][av_cell col_style=”]5,83 gram[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Kulhydrater[/av_cell][av_cell col_style=”]42,1 gram[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]- heraf sukkerarter[/av_cell][av_cell col_style=”]0 gram[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Fiber[/av_cell][av_cell col_style=”]34,4 gram[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Kolesterol[/av_cell][av_cell col_style=”]0 mg[/av_cell][/av_row]
[/av_table]

[/av_one_half][av_one_half min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-3jy382v’]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k2s1kz6v’ custom_class=” admin_preview_bg=”]

Vitaminer og mineraler

Chia indeholder et væld af mineraler, men ikke en høj mængde vitaminer. Tabellen herunder viser, med USDA som kilde, de mineraler tørrede chiafrø indeholder flest af:
[/av_textblock]

[av_table purpose=’tabular’ pricing_table_design=’avia_pricing_default’ pricing_hidden_cells=” caption=” responsive_styling=’avia_responsive_table’ av_uid=’av-1joco87′ custom_class=”]
[av_row row_style=’avia-heading-row’][av_cell col_style=”]Vitaminer og mineraler per 100 gram[/av_cell][av_cell col_style=”][/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Magnesium[/av_cell][av_cell col_style=”]335 mg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Kalk[/av_cell][av_cell col_style=”]631 mg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Fosfor[/av_cell][av_cell col_style=”]860 mg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Kalium[/av_cell][av_cell col_style=”]407 mg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Jern[/av_cell][av_cell col_style=”]7,72 mg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Natrium[/av_cell][av_cell col_style=”]16 mg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Zink[/av_cell][av_cell col_style=”]4,58 mg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Kobber[/av_cell][av_cell col_style=”]0,924 mg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Mangan[/av_cell][av_cell col_style=”]2,723 mg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Selen[/av_cell][av_cell col_style=”]55,2 µg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Vitamin A[/av_cell][av_cell col_style=”]54 IU[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Vitamin E[/av_cell][av_cell col_style=”]0,5 µg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Vitamin C[/av_cell][av_cell col_style=”]1,6 mg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Vitamin B-12[/av_cell][av_cell col_style=”]0 µg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Vitamin B-1[/av_cell][av_cell col_style=”]0,62 mg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Vitamin B-9 (Folsyre)[/av_cell][av_cell col_style=”]49 µg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Vitamin B-2 (Riboflavin)[/av_cell][av_cell col_style=”]0,17 mg[/av_cell][/av_row]
[av_row row_style=”][av_cell col_style=”]Vitamin B-3 (Niacin)[/av_cell][av_cell col_style=”]8,83 mg[/av_cell][/av_row]
[/av_table]

[/av_one_half][av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-gsglj’]
[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k2s3bbv0′ custom_class=” admin_preview_bg=”]

Opbevaring af chiafrø?

Chiafrø opbevares med tørt, ved stuetemperatur. Helst i en tætsluttende emballage og ikke tæt på kraftigt duftende krydderier, urter og fødevarer.

Hvordan kan du bruge chiafrø?

Chiafrø er ret smagsneutrale, dog med en mild nøddesmag. De bør ikke indtages i en stor mundfuld efterskyllet med vand da de hurtigt svulmer op og dermed kan sætte sig fast i spiserøret.

Mange bruger chiafrø i smoothies, yoghurter, pandekager, brød og boller, gryderetter og grød.

Du kan også spirer dem, ganske som du ville gøre med karse.
[/av_textblock]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ link=” linktarget=” link_hover=” padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background=’bg_color’ background_color=” background_gradient_color1=” background_gradient_color2=” background_gradient_direction=’vertical’ src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_breaking=” mobile_display=” av_uid=’av-3×4753′]
[av_codeblock wrapper_element=” wrapper_element_attributes=” codeblock_type=” av_uid=’av-k2oolhm1′ custom_class=”]

Fødevaremærker – FAQ.

Hvor mange kalorier er der i chiafrø per 100 gram?

Chiafrø indeholder, gennemsnitligt (ifølge USDA) 486 kcal, det svarer til 2034 kJ.

Hvad er den anbefalede daglige dosis af chiafrø?

Den anbefalede daglige dosis af chiafrø er max. 15 gram.

Hvor meget er 15 gram chiafrø?

15 gram chiafrø svarer til ca. 2 spiseskefulde.

Hvor meget Omega-3 er der i 100 gram chiafrø?

100 gram chiafrø indeholder 17,83 gram Omega-3

[/av_codeblock]
[/av_one_full]

[av_heading tag=’h2′ padding=’10’ heading=’Læs mere om næringsindhold og energifordeling om chiafrøene herunder!’ color=” style=” custom_font=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ custom_class=” admin_preview_bg=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av-medium-font-size-title=” av-small-font-size-title=” av-mini-font-size-title=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” margin=’30px,,,’][/av_heading]

[av_postslider link=’post_tag,199′ wc_prod_visible=” prod_order_by=” prod_order=” columns=’3′ items=’-1′ offset=’0′ contents=’excerpt’ preview_mode=’auto’ image_size=’portfolio’ autoplay=’no’ interval=’5′ av_uid=’av-k2on9r6i’ custom_class=”]